Voor De’Longhi ben ik verantwoordelijk geweest voor een mooi klantportfolio met onder andere Bol.com en Coolblue. De’Longhi wilde zijn verkoop via Bol.com en Bol.com Plaza verbeteren. Ik werkte aan contentoptimalisatie, beheer van Sponsored Products, campagnes, conversieoptimalisatie en verbetering van merkzichtbaarheid en inhouse share, waardoor de verkoop efficiënt toenam.
De uitdaging
Hoewel De’Longhi al langere tijd leverancier is voor Bol.com, was er ruimte voor verbetering van content, effectieve Sponsored Products en conversiegerichte campagnes. Ook de merkzichtbaarheid en inhouse share konden worden verbeterd. De uitdaging: Bol.com-aanpak optimaliseren zodat conversie, zichtbaarheid en rendement maximaal werden.
De aanpak
- Bol.com contentoptimalisatie:
– Producttitels, bullet points, productfoto’s en beschrijvingen herschreven voor vindbaarheid, conversie en merkzichtbaarheid. - Sponsored Products & campagnebeheer:
– Slim inkopen en continu optimaliseren van Sponsored Products en Bol.com-campagnes.
– Conversiegericht werken met analyse van prestaties en rendement.
– Opzetten van campagnes en pagina’s binnen Bol.com voor maximale zichtbaarheid. - Leverancier en Plaza-partner strategie & merkzichtbaarheid:
– Beheer van content op Bol.com en Plaza-producten om zichtbaarheid en inhouse share te vergroten.
– Data-analyse om prestaties continu te verbeteren en verkoopkansen te maximaliseren.
Dankzij deze aanpak werd de online verkoop via Bol.com verhoogd, terwijl merkzichtbaarheid, inhouse share en conversie groeiden.
Een shop-in-shop bouwen
Een van de mogelijkheden die Bol.com aanbiedt is het bouwen van een Shop in Shop. Dit is feitelijk een pagina waar je in jouw kleuren, woorden en beeld kan vertellen wat je als merk toevoegt. Deze pagina kan je tevens SEO-optimaliseren en ik heb ervoor gekozen om deze nog eens extra aan te jagen via display advertising, gezien de premium groeidoelstellingen van het merk waarbij het vertellen van een merkverhaal extra belangrijk is.
Naast de hoofdzakelijke oriëntatie op volautomatische espressomachines biedt De’Longhi een breed assortiment aan in nog veel meer categorieën, waaronder comfort (kachels en airconditioning) en andere keukenapparatuur. Ook biedt De’Longhi, meer dan andere leveranciers, zeer uitgebreide servicemogelijkheden aan om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Om dit te vertellen is voor al deze onderdelen ruimte gereserveerd op de pagina.
Opbouw op prioriteit voor de consument
De opbouw van deze pagina is gebaseerd op de waarden en relevantie van het merk. De merkambassadeur, Brad Pitt, is voor het merk zeer belangrijk en speelt de hoofdrol in alle campagnes. Daarom is ervoor gekozen om deze tezamen met de campagne en de strategische producten uit te lichten als eerste onderdeel.


Daarnaast is er een quicklink opgemaakt naar alle categorieën op grootte van assortiment, zodat de klant snel door kan klikken indien gewenst en zodat de klant niet de hele pagina door hoeft te scrollen om het assortiment te zien.

Per categorie is vervolgens een blok opgemaakt met een pakkende titel, korte uitleg en quicklink naar alle artikelen uit de categorie. Daaronder is voor iedere productfamilie met relevant assortiment dat op Bol.com wordt aangeboden een korte beschrijving en snellink toegevoegd.

Service aan Huis – USP’s uitlichten
Om de uitgebreide gratis serviceverlening onder de aandacht te brengen is ook hierover een blok toegevoegd. In samenwerking met het Belgische kantoor en hun creatieve bureau hebben we een video geproduceerd om de service uit te lichten. Hierdoor weet de klant wat hij kan verwachten.

Vindbaarheid binnen Bol.com
Het maken van een merkenpagina heeft als bijkomend voordeel dat je op prominente plekken op Bol zichtbaarheid kan genereren. Naast dat je dit zoals in deze case kan doen door banners in te kopen via Bol Retail Media, kan je er ook voor zorgen dat je wordt getoond op de homepagina van Bol en met extra vindbaarheid in Google. Hieronder zie je voorbeelden van hoe dit er uit ziet:


Branded Shelves & Sponsored Products
Branded Shelves en Sponsored Products zijn aan de achterkant vergelijkbaar, maar hebben wel verschillende doelen. De Branded Shelve is, zoals de naam zegt, branded. Dat betekent dat je meer mogelijkheden hebt om deze advertentie aan te passen naar jouw merkidentiteit. Dit is dus een goede manier om te zorgen dat jouw campagne ook op Bol zichtbaar wordt. Hieronder zie je een voorbeeld van mijn Branded Shelve:

De verschillen tussen Sponsored Products en Branded Shelves
Sponsored Products werkt net iets anders. Dit werkt ook met een biedsysteem, maar hier betekent dit enkel dat je product hoger wordt getoond. Je kan er dus geen sfeerbeeld of eigen kleurencombinatie aan toevoegen. Voor beide tools geldt: je betaald alleen als er daadwerkelijk op geklikt wordt. Hieronder een voorbeeld van Sponsored Products:

Resultaten en impact
Binnen enkele weken zag De’Longhi een stijging in conversie en verkopen via Bol.com, grotere merkzichtbaarheid en een hogere inhouse share. Dankzij contentoptimalisatie, Sponsored Products, Branded Shelves en campagnes kon De’Longhi meer conversies uit Bol.com halen.
Wat deze case laat zien
Voor MKB-ondernemers in Breda toont deze case dat freelance expertise op Bol.com Plaza direct resultaat kan opleveren. Door content, Sponsored Products en campagnes te optimaliseren én merkzichtbaarheid en inhouse share te verbeteren, kan een merk beter zichtbaar worden en meer verkopen genereren.
👉 Wil jij ook meer resultaat uit Bol.com, Sponsored Products en campagnes halen, inclusief betere merkzichtbaarheid en inhouse share? Neem contact op met Stratevo voor een freelance marketingpartner in Breda die conversiegericht werkt.
Voor een vaste periode expertise nodig? Kijk dan bij interim mogelijkheden.
